Luqman al-Hakim; Seorang Pendidik Sejati
Luqman itu adalah anak kepada Faghur bin Nakhur bin Tarikh (Azar), dengan demikian litu Luqman adalah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s.; atau dikatakan juga Luqman itu anak saudara kepada Nabi Ayub a.s.
Diriwayatkan
juga bahawa Luqman telah hidup lama sampai seribu (1,000) tahun
sehingga dapat menemui zaman kebangkitan Nabi Daud a.s., bahkan dia juga
pernah menolong Nabi Daud a.s. dengan memberikan kepadanya Hikmah atau
kebijaksanaan. Luqman pernah menjadi Kadi, yakni hakim, untuk mengadili
perbicaraan kaum Bani Israel.
AI-Allahamah
AI-Alusy berkata: “Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa beliau hidup
di zaman Nabi Daud a.s.” Katanya lagi: “Orang juga berselisih pendapat,
adakah beliau seorang yang merdeka atau seorang hamba? Kebanyakan pihak
mengatakan beliau adalah seorang hamba Habsyi”
Dipetik
dari Ibnu ‘Abbas katanya: “Luqman bukanlah seorang nabi mahu pun raja
tetapi beliau hanyalah seorang pengembala ternakan yang berkulit hitam.
Lalu Allah telah memerdekakannya dan sesungguhnya Dia redha dengan
segala kata-kata dan wasiat Luqman. Maka kerana itu, kisah ini
diceritakan di dalam AI-Quran agar kita semua dapat mengambil pedoman
dan berpegang dengan wasiat-wasiatnya.”
Ibnu
Kathir berkata: ‘Ulama’ salaf berselisih pendapat tentang diri Luqman;
adakah dia seorang nabi atau pun seorang hamba yang soleh tanpa taraf
kenabian? Di antara dua pendapat ini, kebanyakan mereka berpegang dengan
pendapat yang kedua.’
Para
ulama’ semuanya sepakat mengatakan Luqman itu seorang bertaraf wali dan
Ahli Hikmah (bijak bistari), bukan seorang nabi, kerana lafaz hikmah
dalam ayat di atas dimaknakan ‘kenabian’. Dan dikatakan juga apabila
Luqman disuruh pilih antara Hikmah (kebijaksanaan) dengan Nubuwwah
(kenabian), dipilihnya Hikmah. Di antara para ulama’ tersebut ialah
seperti Mujahid, Sa’id bin AI-Musayyab dan Ibnu Abbas. Wallahu A’lam.”
Ibnu
Kathir ada menyebutkan di dalam kitab sejarahnya: “Beliau ialah Luqman
bin Unqaa’ bin Sadam.” Diceritakan dari As Suhaili, dari Ibnu Jarir dan
AI-Qutaibi: “Beliau ialah Luqman bin Tharan”
Dikatakan
bahawa beliau ialah anak kepada AI- Baura’. Ibnu Ishaq ada menyebutkan
beliau ialah Luqman bin AI Baura’ bin Tarikh iaitu Aazar Abu Ibrahim
AI-Khalil.
Adalah
diceritakan, bahawa Luqman telah tidur di tengahari lalu kedengaran
suara memanggilnya: “Hai Luqman! Mahukah kalau Allah jadikan engkau
seorang Khalifah di bumi yang memerintah manusia dengan hukuman yang
benar?” Dijawabnya: “Kalau Tuhanku menyuruh pilih, akan saya pilih
‘Afiat (selamat) dan saya tidak mahu bala (ujian). Tetapi kalau saya
ditugaskan juga saya akan turut. Kerana saya tahu bahawa Allah Taala
kalau menetapkan sesuatu kepada saya pasti Dia menolong dan memelihara
saya.”Kemudian
dikatakan para malaikat pula bertanya: “Hai Luqman! Adakah engkau suka
diberi Hikmah?” Dijawabnya: “Sesungguhnya seorang hakim kedudukannya
berat, dia akan didatangi oleh orang-orang yang teraniaya dari segenap
tempat. Kalau hakim adil akan selamat, dan kalau tersalah jalan akan
tersalah pulan jalannya ke neraka. Siapa yang keadaannya hidup di dunia,
itu lebih baik daripada dia menjadi mulia. Dan siapa yang memilih dunia
lebih daripada akhirat, akan terfitnah oleh dunia dan tidak mendapat
akhirat.”
Para
malaikat pun takjub mendengarkan kebagusan kata-katanya itu. Apabila
Luqman tertidur semula, dia dikurniakan Hikmah, lalu terjaga dan
berbicara dengan kata-kata yang berhikmah selepas itu.
Juga
diriwayatkan bahawa Luqman itu seorang hamba bangsa Habsyi, kerjanya
sebagai tukang kayu, tukang jahit dan seorang penggembala kambing.
Apabila bertemu dengan seorang lelaki dia bercakap dengan penuh Hikmah,
sehingga orang lelaki itu takjub lalu berkata: “Bukankah engkau seorang
penggembala kambing?” Dijawabnya: “Benar!” Lalu ditanya orang lelaki itu
lagi: “Bagaimana engkau telah dapat mencapai kedudukan engkau yang
begini (bijak bestari)?” Luqman menjawab: “Saya mendapatnya dengan
bercakap benar, memelihara amanah dan tak ambil tahu apa yang bukan
urusan saya.”
Ada
juga diriwayatkan bahawa Luqman berasal dari Sudan/Mesir, berkulit
hitam, bibirnya tebal dan kulit kakinya pula retak-retak. Juga dikatakan
bahawa sebaik-baik orang dari benua Afrika itu adalah 3 orang, iaitu:
Bilal bin Robah, Mahja’ (yakni hamba sahaya Sayidina Umar ibn Khattab)
dan Luqman al-Hakim. Orang yang ke empat pula ialah an-Najasyi (Raja
Habsyah yang beriman di zaman Nabi Muhammad s.a.w.)
Ibnu
Qutaibah berkata: “Luqman adalah seorang hamba Habsyi kepada seorang
lelaki dari kalangan bani Israil. Kemudian beliau dibebaskan dan
diberikannya harta.”
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., dia telah berkata: Rasullullah s.a.w. pernah bersabda:
“Adakah
engkau semua tahu siapakah dia Luqman? “Mereka pun menjawab: “Allah dan
Rasul-Nya sahaja yang lebih tahu.” Baginda bersabda: “Dia adalah
seorang Habsyi.” Pendapat yang mengatakan dia adalah seorang habsyi,
adalah dari lbnu Abbas dan Mujahid.
As-Suhaili
berkata: “Luqman adalah Naubah dari penduduk Ielah ( Sebuah bandar di
tepi laut merah )” Demikian juga dipetik oleh Qatadah, dari Abdullah bin
Az-Zubair: Aku telah bertanya kepada Jabir bin Abdullah: “Apakah cerita
terakhir yang sampai kepadamu tentang perihal diri Luqman? “J abir
menjawab: “Dia adalah seorang yang pendek, pesek hidungnya dari
keturunan Naubah.” lanya juga sebagaimana yang disebutkan dari Sa’id bin
AI Musayyab, katanya: “Luqman adalah dari Sudan, Mesir.”
AI-Hassan
AI-Basri pula berkata: “Luqman telah membina sebuah singgahsana di
Ramlah, Syam. Pada masa itu, tempat tersebut masih lagi belum
dibangunkan. Dia berada di sana sehinggalah Ian jut usianya dan
meninggal dunia.”
Ibrahim
bin Adham berkata: “Aku telah diberitahu bahawa kubur Luqman adalah di
antara Masjid Ar-Ramlah dan tempat didirikan pasar pada hari ini.Di
tempat tersebut terdapat 70 kubur nabi-nabi sebelum Luqman.
Dilaporkan, bahawa Luqman adalah seorang mufti sebelum Nabi Daud a.s dibangkitkan. Apabila baginda diutuskan kepada umatnya, Luqman berhenti dari memberikan fatwa. Ada orang bertanyakan; padanya tentang hal itu lalu dia pun berkata: “Adakah aku tidak mahu berhenti apabila aku telah merasa cukup?!! “
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dari Mujahid: “Beliau adalah seorang Qadhi di kalangan kaum bani Israil di zaman Nabi Daud a.s”
Demikianlah
siapa itu Luqmanal Hakim. Tidak kira siapapun dia, yang penting beliau
adalah seorang yang mempunyai hikmah kebijaksanaan. Kata-katanya
diberkati Allah dan dirakamkan didalam Al Quran.
Dipetik dari tulisan Muhammad Khair Ramadhan Yusuf dalam bukunya Lukman al Hakim
وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنْ اشْكُرْ
لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ
فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (لقمان: 12)
”Dan sesungguhnya Kami telah menganugerahkan hikmah kepada Luqman, yaitu: “Besyukurlah kepada Allah dan barang sipa yang bersyukur, maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri dan barang siapa yang kufur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”. (QS. Luqman (31): 12)
Hikmah disini adalah ilmu, pemahaman dan keselarasan setiap perkataan dengan perbuatannya[1]. Luqman memiliki ilmu dan ia mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari. Setelah mengaplikasikan pada diri sendiri, ia berkata kepada anaknya dengan nada mengajak dan mendidik dengan penuh kasih sayang untuk bertauhid dan ancaman mempersekutukan Allah swt.
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ ِلأَبْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَابُنَيَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (لقمان: 13)
“Dan ingatlah ketika Luqman berkata kepada anaknya, dalam keadaan dia menasihatinya: “wahai anakku, janganlah engkau mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan Allah adalah kezaliman yang besar.” (QS. Luqman (31): 13)
Kata ya-izhuhu terambil dari kata wa’azh yaitu nasihat menyangkut berbagai kebajikan dengan cara yang menyentuh hati. Ada juga yang mengartikannya sebagai ucapan yang mengandung peringatan dan ancaman. penyebutan kata ini sesudah kata dia berkata untuk memberi gambaran tentang bagaimana perkataan itu beliau sampaikan. Yakni tidak membentuk, tetapi penuh kasih sayang sebagaimana dipahami dan panggilan mesranya kepada anak. Kata ini juga mengisyaratkan bahwa nasihat itu dilakukannya dari saat kesaat, sebagaimana dipahami dari bentuk kata kerja masa kini dan datang pada kata ya’izhuhu[2].
Setelah mengajarkan tentang tauhid serta larangan menyekutukan Allah swt, Luqman kemudian mengajarkan tentang kekuasaan-Nya, bahwasannya Allah swt. Maha mengetahui atas segala apa yang kita perbuat dimuka bumi ini dan kelak pasti mendapatkan balasan yang setimpal.
يَابُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُنْ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ
خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الأَرْضِ
يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (لقمان: 16).
“Wahai anakku, sesungguhnya jika ada seberat biji sawi, dan berada dalam batu karang atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya, sesungguhya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui”. (QS. Luqman (31): 16)
Pada ayat ini, Luqman menjelaskan kepada anaknya tentang kedalaman ilmu Allah swt, dimana ketika itu anaknya mengajukan pertanyaan “andai aku melakukan suatu kesalahan yang tidak seorangpun tahu, apakah Allah mengetahui perbuatanku itu?” lalu Luqman menjawabnya dengan bahasa lebih umum, “wahai anakku sesungguhnya jika ada sesuatu perbuatan baik atau buruk walau seberat biji sawi dan berada, pada tempat yang paling tersembunyi misalnya dalam batu karang sekecil, sesempat dan sekokoh apapun batu itu, atau di langit yang demikian luas dan tinggi, atau didalam perut bumi yang sedemikian dalam di manapun keberadaannya niscaya Allah akan mendatangkannya lalu memperhitungkan dan memberinya balasan”.[3]
Setelah mengajarkan tauhid dan memantapkan jiwa putranya, Luqman mengajarkan tentang amal sholeh sebagai implementasi dari bertauhid kepada Allah.
يَابُنَيَّ أَقِمْ الصَّلاَةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ
وَانْهَ عَنْ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ
عَزْمِ الأُمُورِ (لقمان: 17).
“Wahai anakku, laksanakanlah sholat dan perintahkanlah yang ma’ruf dan cegahlah dari kemungkaran dan bersabarlah apa yang menimpanya sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal – hal yang diutamakan.” (QS. Luqman (31): 17)
Nasihat Luqman diatas menyangkut hal-hal yang berkaitan dengan amal-amal saleh yang puncaknya adalah taat kepada Allah dengan beribadah shalat. Setelah pada dirinya telah terpenuhi semua, barulah amal-amal kebajikan menyangkut orang lain yang tercermin dalam amar ma’ruf dan nahi mungkar. Menyuruh mengerjakan ma’ruf, mengandung pesan untuk mengerjakannya, karena tidaklah wajar menyuruh sebelum diri sendiri mengerjakannya.
Demikian juga melarang kemungkaran, menuntut agar yang melarang terlebih dahulu mencegah dirinya.[4]
Disisi lain membiasakan anak melaksanakan tuntunan ini menimbulkan dalam dirinya jiwa kepemimpinan serta kepedulian sosial. Ma’ruf adalah “yang baik menurut pandangan umum suatu masyarakat dan telah mereka kenal luas “selama sejalan dengan al-khair, yaitu nilai-nilai Ilahi. Mungkar adalah sesuatu yang di nilai buruk oleh mereka serta bertentangan dengan nilai-nilai Ilahi[5].
Selanjutnya materi yang dijelaskan terhadap putranya adalah tentang akhlak:
وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلاَ تَمْشِ فِي الأَرْضِ
مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ. وَاقْصِدْ
فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الأَصْوَاتِ لَصَوْتُ
الْحَمِيرِ (لقمان: 19).
“Dan janganlah engkau memalingkan pipimu dari manusia dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang–orang yang sombong lagi membanggakan diri. Dan sederhanakanlah dalam berjalanmu dan launakkanlah suaramu seburuk – buruk sura ialah suara keledai.” (QS. Luqman (31): 18-19)
Nasihat Luqman kali ini berkaitan dengan akhlak dan sopan santun dalam berinteraksi dengan manusia. Materi pelajaran akidah, diselingi dengan materi pelajaran akhlak, bukan saja agar tidak jenuh dengan satu materi tetapi juga untuk mengisyaratkan bahwa ajaran akidah dan akhlak merupakan satu kesatuan yang tidak dapat dipisahkan.
Demikian dapat ditarik beberapa kesimpulan yang dapat dipetik oleh orang tua atau guru dalam mendidik putra-putrinya:
- Tiga pokok ajaran yang harus diutamakan, yaitu Aqidah, Syariat dan Akhlak.
- Guru haruslah benar-benar memahami materi yang diajarkan
- Guru tidak hanya mentransfer ilmu pada siswa, namun ia juga mengaplikasikan dalam prilaku sehari-harinya
- Mengajar dengan penuh kesabaran dan ketelatenan serta bahasa yang mudah dipahami
- Pentingnya Penggunaan metode mengajar sehingga tidak membosankan dan menjenuhkan
- Mendo’akan muridnya
KISAH LUQMAN AL-HAKIM DAN KELEDAI
Pernahkah anda merasakan berada dalam lingkungan dimana semua orang membicarakan anda, apa yang anda lakukan selalu saja mengundang gunjingan negatif....?? Tidak nyaman bukan???berikut akan diceritakan suatu kisah yang sudah masyhur, kisah Luqman AL-Hakim dan Keledai, tapi alangkah baiknya kita mengenal sedikit siapa itu Luqman Al-Hakim. Luqman Al-Hakim adalah seseorang yang istimewa, yang namanya Alloh abadikan dalam Alquran. Beliau bukanlah nabi atau rosul, tapi pola didik terhadap anaknya patut dijadikan panutan. Dialah Luqman Al hakim.
Banyak perbedaan pendapat dari kalangan ulama mengenai siapa sesungguhnya Luqman Al Hakim. Ibnu Katsir mengatakan bahwa "Luqman adalah seorang lelaki sholeh, ahli ibadah dengan pengetahuan dan hikmah yang luas." Ibnu katsir juga mengatakan bahwa "Luqman Al Hakim didalam Al Quran adalahLuqman bin Unaqa' bin Sadun." Ada juga yang mengatakan dia adalah Luqman bin Sarad sebagaimana dikisahkan oleh Ali Suhaili dari Jarir dan Al Khuzaimi.
Ibnu Khatim mengatakan bahwa "Abu Zur'ah Shafwan bin Walid, Abdurrahman bin Yazid telah bercerita kepada kami dan Jabir berkata "Sesungguhnya Allah telah mengangkat Luqman Al Hakim dengan Hikmahnya. Seorang lelaki yang sudah mengenal dirinya dan sebelumnya pernah melihatnya didalam sebuah majelis bertanya kepadanya "Bukankah engkau budak dari bani fulan yang menggembalakan kambing kemarin. Luqman menjawab "Ya" Lelaki itu berkata "Apa yang membawaku menyaksikanmu hari ini?" Luqman berkata "Takdir Allah, menunaikan amanah, jujur dalam perkataan dan meninggalkan apa-apa yang tidak berguna." (Tafsir Al Quran Al Azhim Juz 12 hlm 333-335)
Allah Azza wa Jalla telah mengangkat Lukman Al Hakim dengan hikmahnya. Untuk itu Luqman dijuluki dengan Ahlul Hikmah. Mungkin kita sudah sering mendengar kata hikmah. Namun pada hakikatnya kita sering meleset akan arti hikmah tersebut. Hikmah adalah kemampuan memecahkan masalah dan mampu mencari solusi terbaik dari suatu masalah. Sehingga hasil dari hikmah itu adalah kemaslahatan bagi orang tersebut.
Ada beberapa ayat dalam Alquran yang mengabadikan pelajaran Luqman terhadap anaknya, salah satunya adalah firman Allah :
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
Artinya:
"Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar".
(QS. Luqman: 13).
Kembali ke kisah inti yang akan diceritakan, dalam suatu riwayat dikisahkan bahwa pada suatu hari Luqman al-Hakim bersama anaknya pergi ke pasar dengan menaiki seekor Keledai. Ketika itu Luqman naik di punggung Keledai sementara anaknya megikuti di belakangnya dengan berjalan kaki. Melihat tingkah laku Luqman itu, ada orang yang berkata, “Lihat itu orang tua yang tidak merasa kasihan kepada anaknya, dia enak-enak naik keledai sementara anaknya disuruh berjalan kaki.” Setelah mendengarkan gunjingan orang orang, maka Luqman pun turun dari keledainya itu lalu anaknya diletakkan di atas keledai tersebut. Melihat yang demikian, maka orang di pasar itu berkata pula, “Hai, kalian lihat Situ ada anak yang kurang ajar. Orang tuanya disuruh berjalan kaki, sedangkan dia enak-enaknya menaiki keledai.”
Setelah mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas punggung keledai itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang-orang juga ribut menggunjing, “Hai teman-teman, lihat itu ada dua orang menaiki seekor keledai. Kelihatannya keledai itu sangat tersiksa, kasihan ya.” Oleh karena tidak suka mendengar gunjingan orang-orang, maka Luqman dan anaknya turun dari keledai itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, “Hai, lihat itu. Ada dua orang berjalan kaki, sedangkan keledai itu tidak dikenderai. Untuk apa mereka bawa keledai kalau akhirnya tidak dinaiki juga.”
Ketika Luqman dan anaknya dalam perjalanan pulang ke rumah, Luqman al-Hakim menasihati anaknya tentang sikap orang-orang dan keusilan mereka tadi.
Luqman berkata, “Sesungguhnya kita tidak bisa terlepas dari gunjingan orang lain.”
Anaknya bertanya, “Bagaimana cara kita menanggapinya, Ayah?”
Luqman meneruskan nasihatnya, “Orang yang berakal tidak akan mengambil pertimbangan melainkan hanya kepada Allah Swt. Barang siapa mendapat petunjuk kebenaran dari Allah, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam mengambil keputusan.”
Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, “Wahai anakku, carilah rizki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya orang fakir itu akan tertimpa tiga perkara, yaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (kepribadiannya). Lebih dari sekedar tiga perkara itu, orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan menyepelekannya.”
dari kisah diatas semoga kita bisa mendapat pelajaran yang berharga, selama apa yang kita lakukan itu diiringi niat baik, keikhlasan dalam berproses dan tidak melanggar syari'at, maka omongan orang tentang apa yang kita perbuat tidak usah diambil hati dan tidak perlu khawatir. bahkan jangan sampai omongan negatif orang pada kita mendorong kita menjadi malas melakukan pekerjaan, minder / rendah diri, tidak bersemangat lagi dan mendorong kita melakukan hal-hal yang tidak terpuji lainnya. jadikan semua itu sebagai batu ujian yang bisa kita jadikan pijakan untuk melangkah lebih jauh lagi. Kalaupun khawatir, khawatirlah jika yang kita lakukan itu jelek dimata Allah dan mengundang murka Allah, naudzubillah....
wallohu "alam bisshowab...
semoga bermanfaat
Tidak ada komentar:
Posting Komentar