Jumat, 11 November 2016

Jaga Akhlakmu


jaga diri,, jaga iman,, jaga akhlak,, moga Allah sentiasa bersama. 

 


"jaga diri,, jaga iman,, jaga akhlak,, moga Allah sentiasa bersama." Inilah satu-satunya kata-kata dari seorang kawan yang  tak pernah lupa mengingatkan saya kepada Allah, kata-kata tu adalah kata-kata pertama yang saya dapat dari seorang kawan yg tak pernah bertemu , dengan kata-kata itu, saya terhenti dan berfikir sejenak. SubhanaAllah dalam kehidupan kita memang kita harus  sentiasa jaga diri kita itu yang penting kerana dalam islam kita diwajibkan menjaga nyawa kita.

 Yang kedua jaga iman kita, apa yang dimaksudkan dengan menjaga iman kita, maksudnya kita kena jaga agama kita, aqidah, ibadah dan sentiasa mengikut syariat Allah. “banyak  orang tahu solat itu wajib tapi lemah imannya.banyak  orang tahu tutup aurat itu wajib, tapi lemah imannya. Semuanya berawal  dari  lemah iman.” Jadi kita hendaknya  selalu tingkatkan iman kita.

Dan yang ke-3 ialah jaga akhlak kita, kadang-kadang kita fikir kita sudah cukup baik, cukup sempurna, tapi sebenarnya banyak kekurangan dari kelebihan, maka kita kena sentiasa intropeksi diri kita, jaga akhlak kita, bagaimana  caranya itu sebenarnya berlandaskan syariat Islam. Apa yang kita belajar di sekolah, ustazah dan ustaz pesan itulah yang patut kita ambil jadikan amalan. Bukan kita ikut kepala lutut kita saja. Saya bukan orang orang yang baik akhlaknya, tapi saya nak jadi orang yang baik akhlaknya. Setiap hari saya akan cari apa kelemahan saya untuk harini, dan saya akan coba perbaikinya, apa yang baik dari seseorang yang saya jumpa, saya akan cuba berubah dan itulah cara saya utk menjaga akhlak saya. Allah adalah sebaik-baik penilai , jadi jangan kita fikirkan orang lain yang menilai kita, niat kerana Allah taala.

Tapi yang sebenarnya  saya rasakan  banyak orang  tidak menjaga akhlaknya  dengan ibu bapa. Alhamdulillah saya mempunyai ibu dan bapa yang mendidik saya dengan cara tersendiri yg berlandaskan islam dan saya sangat menyayangi mereka, merekalah satu-satunya kawan saya, tidak ada lain dari mereka kecuali Allah dan rasul. Hari demi hari saya dapat rasakan ibubapa adalah orang yang patut kita hormati dari pada orang lain. Tapi sayangnya sekarang apa yang saya lihat, sungguh sangat menyedihkan , kadang2 air mata saya rasanya ingin mengalir bila mendengar perkataan mereka. “Ya Allah aku bertekad tidak akan bicara dengan ibuku sedemikian, aku sayang mereka, sebagaimana mereka menyayangi aku ketika aku kecil.” Amin. Yang penting ingatlah ini.
 
Mungkin selama ni kita lupa ibu bapa kitalah yang memberi kita segalanya  dari kecil sehingga sekarang. Apa salahnya kita bersabar dengan mereka, karena mereka untuk sementara waktu ini, apa yang ibu anda suruh dan lakukan  itulah yang terbaik buat anda, kerana ibu bapa tahu apa yang terbaik buat anaknya.berbagilah  cerita dengan mereka, tak rugi  Kalau kita sedih, gembira atau kecewa berbagilah dengan mereka, kita tak tahu sebenar mereka akan berdoa utk kita. Jangan lah sombong dengan ibu dan bapa kita, sayangilah mereka sementara mereka masih ada. Kepada kawan2 saya dengarlah apa yg ibu dan bapa anda lakukan  selagi ia tidak melanggar syariat islam, jikalau anda tak mampu, bicaralah yang baik  dengan mereka, insya allah, Allah tahu apa yang terbaik buat kamu.. Kita hidup penuh dengan pengalaman, ambillah pengalaman itu sebagai satu ikhtibar utk kita pembaharui ke arah yang lebih baik, carilah keberkatan hidup, bukan keberatan hidup.

Dalam hidup ini  yang penting adalah kebahagiaan kita, carilah orang yang dapat mengingatkan kita kepada Allah, insya allah dengan cara itu membawa kita dan orang sekeliling kita ke syurga Allah,  Jangan hanya memikirkan bagaimana mendapatkan syurga Allah, tapi kehidupan masih sama tak berubah .marilah  kita sama- sama mencari keberkahan Allah.



Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Electricity Lightning